Sinds 2010 is het in Duitsland verplicht om bij winterse weersomstandigheden te rijden met winterbanden. Vanaf januari 2018 wordt deze wet strenger, alleen banden met het alpine symbool (berg met drie spitsen) worden daarna nog als winterbanden erkend.
Alpine-symbool
Banden met alleen de aanduiding ‘M+S’ (Mud + Snow) voldoen na 1 januari 2018 niet meer. Het M+S teken is namelijk een onbeschermde aanduiding. Er bestaat geen duidelijk vastgelegde richtlijn waaraan banden moeten voldoen om de aanduiding te mogen voeren. De aanduiding zegt dan ook niets over de wintereigenschappen van de band. Dat is anders bij het alpine-symbool, ook wel het sneeuwvlokje genoemd. Banden die dit symbool dragen zijn getest en voldoen onder de meest strenge winterse omstandigheden.
Duitsland lijkt te gaan kiezen voor een eigen nieuw in te voeren alpine-symbool. Bandenfabrikanten moeten middels testresultaten aantonen dat hun banden voldoen voordat ze dit symbool mogen gebruiken. Het scheelt de nodige ongelukken en slachtoffers als iedereen op deze winterbanden overstapt, zo is de redenering achter deze verandering.
Overgangsregeling
Om niet meteen iedereen op kosten te jagen komt er een overgangsregeling. Gemonteerde banden met het M+S-symbool hoef je ze niet meteen te gaan vervangen. Als je kunt aantonen dat je de banden hebt gekocht vóór 1 januari 2018 (dot code op de band), dan mag je ze blijven gebruiken tot 2024. Alle banden die gekocht worden na 1-1-2018 moeten dus voorzien zijn van het winterbandensymbool.
Eigenaar ook strafbaar
Een andere toevoeging op de wet is dat niet alleen de bestuurder strafbaar is als er verkeerde banden onder een auto zitten, maar dat ook de eigenaar beboet kan worden. Vooralsnog lijkt boetebedrag 75 euro te zijn. Het boetebedrag voor de bestuurder ligt momenteel op 60 euro. Afhankelijk van de situatie kan dit bedrag flink oplopen. Zo is het bij het hinderen van het overige verkeer of bij het betrokken zijn bij een ongeval een veelvoud van dit bedrag.
Profieldiepte
Tenslotte is er nog discussie over de minimale profieldiepte, het plan is om bij winterbanden een minimale diepte van 4 millimeter te verplichten. Momenteel is dat nog gelijk aan de minimale profieldiepte van zomerbanden, namelijk 1.6 millimeter. Vrees van de ADAC (Duitse ANWB) is dat automobilisten de winterbanden in de zomer laten zitten, zodat ze wel tot 1.6 millimeter opgereden kunnen worden. Zo zou de winst qua veiligheid meteen verdwenen zijn. De ADAC heeft als standpunt om alle banden te vervangen bij 3 millimeter, zowel zomer- als winterbanden. De directeur van bandenmerk Michelin gaf echter aan dat niet nodig te vinden. Het is volgens hem niet aantoonbaar dat banden met 4 millimeter profiel beter zouden zijn dan banden met 1,6 millimeter profiel. Mits de band onbeschadigd is kan hij tot aan die grens gewoon gebruikt worden, zo is zijn overtuiging.